طراحی داخلی رستوران

۳ بازديد


آشنایی با اصول دکوراسیون رستوران کوچک

همه ما به این موضوع واقف هستیم که در طراحی رستوران کوچک به دلیل کم‌بودن فضا رعایت اصول دکوراسیون رستوران کوچک علاوه بر کیفیت غذا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین زمانی که می‌خواهید به طراحی داخلی رستوران کوچک خود بپردازید باید به تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک توجه ویژه‌ای کنید.

باتوجه‌به این موضوع در ادامه به بررسی نکاتی که در طراحی مدرن رستوران کوچک اهمیت دارد، خواهیم پرداخت. در واقع این نکات به شما کمک می‌کند از فضای کمی که در اختیار دارید بهترین استفاده را داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با این اصول تا انتهای این مقاله ازگروه معماری آرت دیزاین با مدیریت حسام سلیمانی همراه ما باشید.

مهم‌ترین ویژگی ‌ها و اصول دکوراسیون رستوران کوچک

همان‌طور که می‌دانید در هر مکان کوچکی از خانه گرفته تا رستوران دکوراسیون باید به نحوی چیدمان شود که فضای کوچک بزرگ و دلباز جلوه کند. می‌توان گفت که مهم‌ترین اصول دکوراسیون رستوران کوچک آن است که طوری طراحی شود که با وجود تمام المان‌های سنتی و تزیینی به‌کاررفته در آن فضا نه کوچک و گرفته و نه شلوغ جلوه کند. در واقع با رعایت تکنیک ‌های طراحی داخلی رستوران کوچک باید فضا را به‌گونه‌ای طراحی کرد که علاوه بر دارابودن تمام ویژگی‌های یک مکان اصیل مشتریان بتوانند با حس آرامش و راحتی فراوان به این مکان قدم بگذارند.

در واقع دکوراسیون رستوران سنتی کوچک باید خیره‌کننده باشد و لوکس به نظر برسد. لازم به ذکر است که می‌توانید از طریق اقداماتی به این اهداف دست پیدا کنید. همچنین با استفاده از المان‌ها و نمادهای مربوط به معماری ایرانی فضایی خاص و منحصربه‌فرد ایجاد می‌گردد که مشتریان را به سمت خود جلب می‌کند. استفاده از این نمادها و المان‌ها هم در بخش‌های بیرونی ساختمان رستوران و هم درون آن به کار می‌روند. به‌عنوان‌مثال وجود ایوان یا تراس مانند خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی و همچنین طاق‌های گنبدی‌شکل و تزیینات این چنینی به بزرگ‌تر جلوه‌کردن فضا کمک می‌کند.

تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک

با اینکه بخش بزرگی از طراحی دکوراسیون رستوران کوچک موضوعی سلیقه‌ای محسوب می‌شود؛ اما با پیشنهاداتی می‌توانید علاوه بر درنظرگرفتن سلیقه خود به راه‌هایی برای بهترشدن چیدمان و جذب مشتری بیشتر کمک نمایید. ما در این بخش می‌خواهیم راه‌هایی را به شما معرفی کنیم که با انجام آن‌ها به اصول دکوراسیون رستوران کوچک ایده‌آل دست پیدا کنید و مکانی عالی از هر نظر ایجاد نمایید.

1. طراحی نقشه فضا و وسایل رستوران

قدم اول برای اجرای اصول دکوراسیون رستوران کوچک داشتن نقشه و طرح مناسب برای آن است. یکی از تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک این است که پیش از اینکه چیدمان مبل‌ها و سایر لوازم را انجام دهید تقسیم‌بندی درستی را انجام دهید. برای شروع کشیدن نقشه و طرح یک رستوران کوچک می‌توانید از قانون 40-60 استفاده نمایید. در واقع بر اساس این قانون 40% از فضای رستوران را به آشپزخانه اختصاص دهید و 60% را برای چیدن میزها در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که در تقسیم‌بندی به این روش بخش ورودی و قسمت مربوط به سرویس بهداشتی رستوران را از کل فضا کم کنید. درصورتی‌که میزها، صندلی‌ها و مبلمان موردنظرتان را انتخاب کرده‌اید، ابعاد آن‌ها را اندازه‌گیری نمایید. سپس باتوجه‌به فضایی که در اختیار دارید چیدمان آن‌ها را ترسیم کنید. این امر به شما کمک می‌کند بتوانید فضای خود را مدیریت و بهترین چیدمان را با رعایت اصول دکوراسیون رستوران کوچک انتخاب کنید.

2. حفظ تم رستوران

یکی از اصول دکوراسیون رستوران کوچک این است که در طراحی داخلی رستوران تم رستوران را در نظر داشته باشید. در واقع باید توجه داشته باشید که رستوران شما چه سبکی دارد؟ چه غذایی سرو می‌کنید؟ می‌خواهید چه حسی به مهمانان خود انتقال دهید؟ تم موردنظر شما چیست؟ این‌ها سوالاتی هستند که در انتخاب المان‌ها و تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک اهمیت دارند؛ بنابراین لازم است در انتخاب تم رستوران این نکات را مدنظر داشته باشید.

بعد از انتخاب تم و در زمان طراحی سعی کنید به تم موردنظر برای طراحی رستوران کوچک خود پایبند بمانید؛ بنابراین در انتخاب وسایل نورپردازی و رنگ‌ها آن را فراموش نکنید. به‌عنوان‌مثال اگر رستورانی دارید که غذای گیاهی سرو می‌کند یک فضای مدرن که با گیاهان طراحی شده باشد، ایده مناسبی خواهد بود.

3. طراحی ورودی رستوران به بهترین شکل

همان‌طور که می‌دانید تأثیر اولیه یا first impression نکته غیرقابل‌انکار در ورود به هر فضایی است. این امر حس خوشایندی در مشتریان ایجاد می‌کند و لذت غذاخوردن در رستوران را افزایش می‌دهد. شاید در اصول دکوراسیون رستوران کوچک این بخش از کار به دلیل کمبود فضا کمی مشکل باشد؛ اما استفاده از برخی ترفندها و تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک کمک خواهد کرد تا ورودی رستوران را به بهترین شکل طراحی نمایید.

توجه داشته باشید که در این قسمت می‌توانید یک نیمکت یا مبل راحتی زیبا قرار دهید. لوستر، عنصر و المان مناسبی است که قسمت ورودی را جذاب‌تر می‌کند. همچنین نور این بخش را افرایش می‌دهد که خود به جذابیت آن کمک می‌کند.  لوستر در دکوراسیون داخلی علاوه بر تامین نور، زیبایی فضا را چندین برابر می‌کند. اگر مشتریان زیادی دارید و ممکن است مشتریان منتظر بمانند، در این قسمت فضایی شبیه به بار ایجاد کنید. صندلی‌های بلندی در این قسمت قرار دهید تا مشتریان بتوانند در آنجا منتظر رسیدن نوبت خود بمانند.

4. انتخاب دقیق تر رنگ ها هنگام طراحی از اصول دکوراسیون رستوران کوچک

یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین قسمت‌ها در اجرای اصول دکوراسیون رستوران کوچک کار رنگ‌آمیزی فضا است. البته لازم به ذکر است که استفاده از کاغذدیواری هم می‌تواند گزینه جذابی باشد؛ چه از رنگ‌های تیره و چه از رنگ‌های ساده و روشن مدرن استفاده شود. در واقع استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند به شکلی مؤثر به طراحی رستوران کمک کند. توجه داشته باشید که رنگ‌ها و کاغذ دیواری‌ در دکوراسیون داخلی می‌توانند کمک کنند فضا بزرگ‌تر به نظر برسد.

اصولاً از رنگ‌های روشن برای بزرگ‌تر نشان‌دادن فضا استفاده می‌شود؛ مثلاً رنگ‌های سبز و آبی روشن انتخاب مناسبی برای بزرگ‌تر نشان‌دادن فضاهای کوچک هستند. رنگ‌های تیره هم می‌توانند اثر خوبی در طراحی داخلی رستوران کوچک داشته باشند؛ برای مثال ترکیب‌کردن رنگ‌های گرم و تیره در فضا می‌تواند فضا را گرم‌تر و حس صمیمیت بیشتری ایجاد نماید. توجه به این گونه تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک می‌تواند برای رستوران‌های کوچک جذابیت زیادی ایجاد کند.

5. از سقف در طراحی رستوران بهره بگیرید

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از اوقات سقف در طراحی فضا فراموش می‌شود؛ درحالی‌که می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. لازم به ذکر است که می‌توانید انتخاب‌های مختلفی برای این قسمت داشته باشید. یکی از اصول دکوراسیون رستوران کوچک این است که می‌توانید رنگ آن را متناسب با نیازتان تغییر دهید، از کاغذهای سقفی متنوع استفاده کنید یا سقف را با کاشی‌های سقفی بپوشانید.

یکی از تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک این است درصورتی‌که می‌خواهید فضا گسترده‌تر به نظر برسد سعی کنید سقف‌ها و حتی دیوارها را روشن‌تر کنید. برای این کار می‌توانید از رنگ‌های روشن در کنار نورپردازی سقف استفاده نمایید. توجه کنید درصورتی‌که رنگ‌های تیره را برای سقف استفاده کنید، ارتفاع آن کمتر به نظر می‌رسد. البته از جنبه دیگر می‌تواند فضای صمیمی‌تری ایجاد نماید. توجه کنید که در انتخاب طرح، متریال و رنگ سقف، تناسب آن یا سایر قسمت‌ها مثل دیوارها و کف‌پوش‌ها را فراموش نکنید.

6. اصول دکوراسیون رستوران کوچک؛ از آینه‌ها در طراحی داخلی رستوران کوچک غافل نشوید

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک استفاده از آینه‌ها است. در واقع آینه‌ها با انعکاس نور بیشتر در محیط، فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. با استفاده از آینه‌ها و چیدمان صحیح آن‌ها در فرایند اصول دکوراسیون رستوران کوچک خود می‌توانید به رستوران عمق بیشتری دهید و در واقع فضا را بازتر نشان دهید.

7. اصول دکوراسیون رستوران کوچک؛ نورپردازی

یکی دیگر از اصول دکوراسیون رستوران کوچک نورپردازی است. درصورتی‌که فضای رستوران نورگیر است حتماً در طول روز اجازه دهید که نور طبیعی خورشید وارد رستوران شود. این کار هم فضا را دلباز می‌کند و انرژی نور خورشید حال و هوایی دلچسب به مشتریان می‌بخشد. در زمان تاریک شدن هوا نیز با ایجاد نوری یکنواخت و کافی تمامی فضای رستوران را روشن نمایید و در بخش‌هایی با استفاده از چراغ‌های دیوارکوب، نورهای متمرکز بر روی دیوار ایجاد کنید تا فضا زیباتر به نظر برسد.

نورپردازی، همیشه در طراحی دکوراسیون برای هر بخشی مخصوصاً طراحی دکوراسیون داخلی رستوران یک اصل لاینفک است. به جرأت می‌توان گفت نورپردازی ضعیف هم سبب می‌شود مشتری احساس راحتی نداشته باشد و هم اینکه سبب دفع مشتریان دیگر شما از طریق تبلیغ سوء می‌شود. معمولاً در تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک برای اینکه روشنایی بیشتری به فضا داده شود از رنگ و طرح‌هایی مانند آبی روشن، خاکستری، سبز و… استفاده می‌کنند. در برخی موارد هم که هنر و سلیقه صاحب رستوران را می‌توانیم به‌وضوح مشاهده نماییم.

نورپردازی داخلی رستوران تناسب با اسم انتخابی دارد. به‌عنوان‌مثال نورپردازی سبز با رستورانی تحت عنوان کاکتوس. از سوی دیگر از نظر روان‌شناس در رستوران‌های فست‌فودی از نورهای پر انرژی جهت القای سریع غذاخوردن در مشتریان استفاده شده و بالعکس در رستوران‌های شیک از نورپردازی ملایم استفاده می‌کنند تا حین غذاخوردن، به صحبت نیز بپردازند.

8. پرهیز از شلوغی در طراحی مدرن رستوران کوچک

یکی از اصول دکوراسیون رستوران کوچک به خصوص به سبک مدرن این است که از شلوغی پرهیز شود. قطعاً نه شما و نه مشتریان تمایل به دیدن فضایی شلوغ نخواهند داشت که در آن هم عبور و مرور به‌سختی صورت می‌گیرد و هم اینکه مشتریان هنگام رفت‌وآمد با یکدیگر برخورد دارند. همچنین چیدمان غلط موجب خواهد شد هنگام نشستن با صندلی پشتی خود موقع بلندشدن، نشستن و… برخورد داشته و احساس راحتی نداشته باشند.

لذا توجه به این نکته‌ها و تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک بسیار حیاتی است به حدی که ممکن است تمام تلاش‌های قبلی شما را هدر دهد. سعی کنید با در نظرگیری دقیق فضای در دسترس خود اقدام به چیدمان صندلی و میزها نمایید. درصورتی‌که فضای جلوی رستوران نیز متعلق به شما است می‌توانید هم برای زیبایی دکوراسیون داخلی رستوران خود و هم راحتی مشتریان و پرسنل تعدادی از آن‌ها را البته با چیدمان اصولی در بیرون قرار دهید.

9. ترکیب رنگ

ترکیب رنگ را می‌توان به‌عنوان مؤلفه و دیگر اصول دکوراسیون رستوران کوچک دانست که اهمیت بسیار بالایی در طراحی مدرن رستوران کوچک دارد. همان‌طور که می‌دانید در این محیط‌ها غالباً از رنگ‌های خنثی و مات استفاده می‌شود. چنین رنگ‌هایی می‌توانند آرامش بیشتری را به ساکنین دهند و آن‌ها را مدت‌زمان بیشتری در داخل رستوران‌ها نگه دارند. از سوی دیگر ترکیب مناسب میان این رنگ‌ها می‌تواند احساس خوشایندی به مشتریان داده و در نتیجه صرف غذا یا نوشیدنی را برای آن‌ها لذت‌بخش‌تر نماید. این موضوع به نوبه خود تأثیر بسیار زیادی در برگشت مشتری و وفاداری او دارد.

10. اصول دکوراسیون رستوران کوچک؛ المان‌ها و ابزارها

همان‌طور که می‌دانید در داخل محیط یک رستوران مدرن، المان‌ها و بخش‌های مختلفی وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال بخش صرف غذا، بار، محیط سرو غذا، صندوق و… جزو بخش‌های رایجی هستند که در یک رستوران به چشم می‌خورند. این بخش‌ها باید با استفاده از نمادها و البته متریال‌های مدرن پوشش داده شوند. چوب‌های روسی، مجسمه‌های سمبلیک، میز و صندلی‌های خلاقانه، تابلوهای انتزاعی و… همگی جزء مهم‌ترین المان‌هایی هستند که باید در دکوراسیون رستوران مدرن به چشم بخورند. گستردگی این بخش سبب شده تا چینش و اصول دکوراسیون رستوران کوچک همچون طراحی داخلی ویلا امری زمان‌بر و تخصصی باشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌دانید این روزها اغلب رستوران‌دارها به‌خوبی اهمیت یک سبک مناسب برای طراحی داخلی رستوران را درک کرده‌اند. در میان این سبک‌ها طراحی مدرن رستوران کوچک جزو محبوب‌ترین انتخاب‌هایی است که افراد به سمت آن گرایش دارند. بااین‌حال بخش قابل‌توجهی از آن‌ها هیچ‌گونه اطلاعاتی دراین‌خصوص ندارند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا مرور واضحی بر روی اصول دکوراسیون رستوران کوچک داشته باشیم تا باتوجه‌به تکنیک‌ های طراحی داخلی رستوران کوچک بتوانید بهترین طراحی را برای فضای کوچک خود داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن نمونه کارهای ما می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در گروه معماری آرت دیزاین همراه باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.